on absoluutselt selge, et su laps on motikate fänn.
Ja et mitte tema huvi pärssida öeldes: "Poiss, oota kuni saad load, siis saad tänavatel liikluskeerises ennast sodiks sõita....", oleks mõistlik tema huvi just toita - turvaliselt, järelvalve all, selleks ettenähtud kohtades ja radadel. Nüüd ja praegu. OK?
Rahakott välja ja läheb ostmiseks. Aga valik on ju seinast seina, eks. Rahu.
1. Tsikkel valitakse sõitja vanuse järgi.
2. Tsikkel valitakse tootjafirma järgi
3. Tsikkel valitakse rahakoti järgi.
4. Tsikkel valitakse selle kasutuseesmärgi järgi.
Täpsemalt:
Laps vanuses 0 - 3: osta mudelmotikas. Selline, mis näeb välja nagu päris,mitte mingi mõttetu plönn. Ikka ehe värk, ainult 12 korda väiksem kui päris krossikas. Vali motokrossipisik.eu lehelt välja sobiv mudel, helista Hannesele, ütle oma aadress, tee ülekanne ja Hannes paneb posti või toob kohale. Hind: 12.35. Vastupidavus: sõltub sõidustiilist. Minimaalselt 1 päev - siis tulevad jalarauad alt. Maksimaalselt igapäevase jõulise mängimise korral kuni pool aastat - siis murdub esimene või tagumine hark ära. "Laibad" käivad mängimiseks edasi.
Laps 3. - 5. aastat - Osta mängutsikkel. Sõitmist lase proovida rendirattal - Yamaha PW 50 cc. Kui sa just raha peale vihane oled, siis osta muidugi kogu krempel ise :) ja pärast kui poiss tsikli otsast jalga laseb, tee oma kolaga mis tahad!
Laps vanuses 5. sünnipäevast - 9. aastakäiguni - 50 cc (nimetatakse "kuubikuline", kuigi pole kuubiku-kujuline). Valida on "hiinakate", pit-bike'ide ja päris-tsiklite vahel. Hiinakad üldiselt ei ole head. Lagunevad palju ja täitsa tundmatu nime taga võib olla olematu kvaliteet. Aga kui tahad odavalt ja sa oled valmis topelt remondiraha kulutada, võid muidugi "hiinakat" kasutada. Palju oleneb ka, kuidas "hiinakat" on hooldatud ning kui müüja pakub garantiid - võib jopata üsna vastupidava variandi peale.
Hiinakas |
Pit - bike on sobiv niisama põristamiseks ja nendele tehakse eraldi võistlusi ka. Pit-bike on maitse asi. Odav osta, harrastajale paras. Neid on olemas nii tavalisi-odavaid kui juba ka päris korralikke, nt Buccimoto- need on sama kallid kui päris krossitsiklid aga väiksemad.
Ricky Carmichaeli "korralik" Pit-bike. |
Kui tahad niisama lõbu pärast sõita, võid valida ka Honda - nende alla 100 cc-lised ongi sellised põristamiseks ja lõbusõiduks.
Kui tahad kindlasti korralikku ja sellist, millega ei pea end hulluks remontima, vali päristsiklid Honda, Yamaha või LEM. Võidusõitmiseks on ka KTM (nemad teevadki ainult võidusõidurattaid, mitte mingeid vokke). KTM Mini on natuke madalam. Kõrgem variant on SX 50. Cobra on Ameerika ratas. Pollini on Itaalia oma. Metrakit on Hispaania oma ja Husqvarna on Rootsi-juurtega - neid kahte viimast Eestis ei müüda. Kasulik oleks valida ikka selline firma, millel Eestis esindus - varuosade tõttu.
Pärtli KTM SX 50 - aga madalamaks lastud |
Osta võib nii 2-taktilise (st mootor töötab 2 taktis. Selle seletamine on pikem jutt - ja väga segane, kolb käib kuskil üles-alla ja pauk käib jne... ära parem süvene!) või 4-taktilise. On öeldud, et algajatele on 2-taktiline raskem - teravam ja peab oskama käsitleda. 4-taktilisega on alustajal lihtsam. Aga 2-taktiline on ehituselt lihtsam ja remont võib osutuda odavamaks. 4-taktilisel on juppe rohkem ja remont võib olla kulukam.
Valida on ka käikudega ja ilma käikudeta tsikleid. Kui on käikudega, siis saab kiiremini sõita. Ilma käikudeta tsiklil jääb ühel hetkel hoogu väheks.
On olemas automaatsiduriga ja ilma-automaatsidurita (no kangiga!). Tavaliselt on väikestel ikkagi automaatsidurid (näiteks Hondadel ja Yamahadel). Paned käigu sisse ja sidur töötab automaatselt, ainult anna gaasi. Lihtne! Suurematel ratastel on käigud ka - alates 65cc. Käiguvahetamine käib käsitsi siduriga ja seda tuleb harjutada.
KTMi gear stick ehk käigukang. Seda togitakse jalaga. |
Osta võib kasutatud või uue. Uue kohta räägivad müüjad - ja usu neid. Aga kasutatud tsikli puhul vaata esiteks, kas on hästi pestud. Krooniliselt kehvasti puhastatud rattal on kindlasti elutähtsad osad halvas olukorras. Veel peab kasutatud ratta puhul uurima tausta - kes, kui palju on kasutanud. Mootorisse sisse aga ikkagi ei näe, nii et enamasti ostad siiski põrsa kotis. Võidusõiduratast soovitaks osta ikka endiste sõitjate käest ja nemad on ju kõik normaalsed, ausad ja toredad inimesed - räägivad ära, mis tehtud, mis häda, teevad enne müüki korda. Klanni värk.
Lapse 7. sünnipäevast - 12. aastakäiguni- 65 cc. Need on juba natuke suuremad. Kuna meie seda veel ostnud pole, siis muud ma veel ei tea. Kui aeg kätte jõuab, küll siis õpin 65ste hingeelu ka ära.
Lapse 10. sünnipäevast 15 aastakäiguni - osta 85cc.
Lapse 13. sünnipäevast 19. aastakäiguni - on juba MX2 klass - selleks ajaks oled sa nähtavasti nii kogenud tsikliostja, et võiksid ise lausa paksu manuaali sellest kirjutada :)
Paar korda lugesin postituse pealkirja - kokku sain muudkui "kuidas osta krossikitlit" ja "kuidas osta krossikitlit". Esimene foto ka justkui toetas mu lugemisoskust. Päris põnev teemapüstitus tundus kuni hetkeni, mil liitsõna õigesti kokku suutsin veerida;)
VastaKustutaSee kommentaar näitab mind nüüd ilmselt just nii motokauge inimesena nagu ma päriselt olengi:) Tegelikult on väga lahe pühendunud inimeste põnevatest tegemistest lugeda!
Hea vihje, Liis - järgmine postitus tulebki krossi-kitlist :) - seal on ka omajagu trikke, kuidas õiget outfitti saavutada.
VastaKustutaHästi kirjutad,Kaari, väga lahe lugemine.
VastaKustutaTere mõtlesime osta Kawasaki 65cc aga siin pole mainitud et kas see polegi siis nii hea?Peaks vaatama hoopis KTM-i?
VastaKustutaKawasaki kõlbab ikka ka sõita:) Eestis lihtsalt ma ei tea. et mõni "Äss" Kawasakiga sõidaks. Igatahes tasuks uurida küll. Ameerikas olla nendega sõitjaid palju. Eestis eelistatakse lihtsalt KTMi. 65cc on Cobra ka täitsa levinud. Cobradega tegeleb firma Ramo. Ega ma muud oska öelda - krabage võistlustel mõnel sõitjal kratist kinni ja uurige, miks ta just Kawasakiga sõidab/ei sõida. Andke siis mulle ka teada! Meid ootab paari aasta pärast 65se valik ees ;)
KustutaTere,ostsime Kawasaki ära ja lapsele meelidib (eelmine oli KTM).Esialgu vähe kartis,käikudega ja roheline mitte oranž.Võistlustel küsisime paarilt sõitjalt miks sõidab Kawaga ,vastati et hea pill ja meeldima hakanud roheline.Edu siis ostuga ka,Teile!
KustutaTere,ostsime Kawasaki ära ja lapsele meelidib (eelmine oli KTM).Esialgu vähe kartis,käikudega ja roheline mitte oranž.Võistlustel küsisime paarilt sõitjalt miks sõidab Kawaga ,vastati et hea pill ja meeldima hakanud roheline.Edu siis ostuga ka,Teile!
Kustutakysin yhte asja et kas sellisele raamile saab panna 110cc mootorit
VastaKustutahttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=707961649320106&set=gm.516435321830162&type=1